سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابو جحیفه گوید از امیر المؤمنین ( ع ) شنیدم که مى‏گفت : ] نخست درجه از جهاد که از آن باز مى‏مانید ، جهاد با دستهاتان بود ، پس جهاد با زبان ، سپس جهاد با دلهاتان ، و آن که به دل کار نیکى را نستاید و کار زشت او را ناخوش نیاید ، طبیعتش دگرگون شود چنانکه پستى وى بلند شود و بلندیش سرنگون زشتیهایش آشکار و نیکوییهایش ناپدیدار . [نهج البلاغه]

سفید پوشان

چند نکته مهم در تشخیص مالاریا
1- در گسترش نازک انگل را داخل گلبول قرمز می بینیم وچیزی که در خارج از گلبول قرمز باشد بعنوان انگل شناسایی نمی شود ،  در موارد استثنایی مروزئیت را خارج گلبول قرمز پاره شده می بینیم که می خواهد وارد گلبول قرمز دیگری شود .
2- همیشه در داخل یا کنار انگل مالاریا ، هموزوئین یا پیگمنت وجود دارد که نشانه زنده بودن انگل در زمان تهیه لام می باشد.
3- در پلاسمودیومها مخصوصا ویواکس ذراتی بنام استی پیلینگ وجود دارد که ذرات آنتی ژنی هستند و روی گلبول قرمز آلوده قرار دارند ، استی پیلینگ به معنی ذره می باشد ودر گونه های مختلف پلاسمودیوم نامهای مختلفی دارد ، در ویواکس ذرات شوفنر ، در فالسی پاروم ذرات یا شکافهای مورر( چون قطعات درشتر ند واحساس می کنیم وسط آن باز است به آن شکاف گفته می شود ) در پلاسمودیوم مالاریه ذرات زیمنس ودر پلاسمودیوم اووال نیز ذرات شوفنر نامیده می شود ، ذرات مورر و زیمنس به ندرت دیده می شوند ولی ذرات شوفنر دیده می شود ومثل ذرات ماسه ای می باشد که روی گلبول قرمز پاشیده شده باشد .
4- اندازه گلبول قرمز آلوده نیز در تشخیص گونه های پلاسمودیوم از یکدیگر مهم می باشد ، گلبول قرمز آلوده به پلاسمودیوم ویواکس در شتر از گلبول های سالم مجاور خود می باشد زیرا گرایش پلاسمودیوم ویواکس به گلبول های قرمز جوان یا رتیکلوسیت بیشتر می باشد ، گلبول قرمز آلوده به پلاسمودیوم مالاریه کوچکتر از گلبول های سالم مجاور می باشد زیرا پلاسمودیوم مالاریه به گلبول ها ی قرمز پیر حمله می کند که معمولا از بقیه گلبول ها کوچکترند، پلاسمودیوم فالسی پاروم به همه نوع گلبول قرمز ( جوان ، معمولی و پیر ) حمله می کند .
5- معمولا در  آلودگی با پلاسمودیوم فالسی پاروم درخون محیطی رینگ ( تروفوزوئیت جوان ) وگامتوسیت ( نر وماده ) دیده می شود چون در پلاسمو دیوم فالسی پاروم خاصیت چسبندگی به دیواره رگ وجود دارد و ترفوزئیت پیر وشیزونت بیشتر دقسمت های احشایی جای می گیرند .
6- گامتوسیت موزی شکل در پلاسمودیوم فالسی پاروم دیده می شود .
7- دوبل کروماتین  ( دو هسته نیست بلکه کروماتین هسته گاهی از یکدیگر جدا می شود ) در فالسی پاروم دیده می شود .
8- آلودگی مضاعف یا مالتی پل اینفکشن بیشتر در پلاسمودیوم فالسی پاروم دیده می شود ( در ویواکس نیز ممکن است دیده شود )
 9- ترفوزوئیت نواری ومستطیلی در پلاسمودیوم مالاریه دیده می شود .
10- شیزونت گل مینایی یکی از مشخصه های پلاسمودیوم مالاریه می باشد .

 




هاشمی زاده - قادری ::: پنج شنبه 86/1/23::: ساعت 7:13 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :38034
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
هاشمی زاده - قادری
همکاران گرامی درصورتیکه در مورد مطالب ارائه شده نظری داشتید می توانید با استفاده از لینک (نظرات شما) نظرتان را اعلام کنید. با توجه به اینکه لینک مطالب آرشیو شده فعال نیست در این مورد نیز می توانید نظر خود را با استفاده از لینک جدید تر ین مطلب اعلام کنید.
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<